Novel Tawanan Komander Caucasus karya Ruzaini Yahya

RediksiaRabu, 7 Februari 2024 | 18:19 WIB
Novel Tawanan Komander Caucasus karya Ruzaini Yahya
Novel Tawanan Komander Caucasus karya Ruzaini Yahya

DIKSIA.COM - Tawanan Komander Caucasus karya Ruzaini Yahya adalah novel dan yang menceritakan pengalaman lima orang yang terperangkap di dunia selari yang dikuasai oleh tentera . Novel ini merupakan novel kajian pelajar yang menarik dan menguji minda pembaca.

Detail Novel

  • Judul: Tawanan Komander Caucasus
  • Pengarang: Ruzaini Yahya
  • Genre: Sains dan fantasi
  • Bab: 20 bab
  • Bahasa: Bahasa Melayu
  • Penerbit: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
  • Peringkat: 3.8/5 bintang di Goodreads

Sinopsis

Novel ini bermula dengan kehilangan Kim Yong, seorang pelajar yang gemar mengumpul kumbang, yang disyaki hilang di hutan. Rakan sekelasnya, Farhani, Chea Mei, Haikal, Devnath, dan Wei, bersimpati dengan ibunya dan menziarahinya. Sebulan kemudian, mereka ditugaskan oleh guru sains mereka, Cikgu Salimah, untuk mencari serangga untuk projek zoo mini. Mereka memilih untuk mencari kumbang di hutan yang sama dengan tempat Kim Yong hilang.

Di hutan, mereka menemukan sebuah gua yang bercahaya dan memasukinya. Di dalam gua, mereka menemukan sebuah portal yang membawa mereka ke dunia selari yang dihuni oleh kumbang-kumbang raksasa yang berperang. Mereka disambut oleh Bara dan Dara Merah, dua kumbang yang berpihak pada pemberontak yang menentang kezaliman Komander Caucasus, pemimpin tentera kumbang yang ingin menguasai dunia. Mereka juga bertemu dengan Kim Yong, yang ternyata sudah menjadi tawanan Komander Caucasus dan disuntik dengan serum yang membuatnya berubah menjadi setengah kumbang.

Farhani dan kawan-kawannya terlibat dalam perjuangan Bara dan Dara Merah untuk menyelamatkan Kim Yong dan Puteri Coleoptera, puteri kerajaan kumbang yang diculik oleh Komander Caucasus. Mereka juga berusaha untuk mencari jalan kembali ke dunia manusia. Dalam perjalanan mereka, mereka menghadapi berbagai cabaran dan bahaya, seperti serangan tentera kumbang, labirin bawah tanah, dan makhluk-makhluk ganas. Mereka juga menemukan rahsia-rahsia yang menggemparkan tentang dunia kumbang dan hubungan antara manusia dan kumbang.

Dimana Bisa Membaca Novel Tawanan Komander Caucasus?

Novel Tawanan Komander Caucasus bisa dibeli di toko buku online atau offline yang menjual buku-buku pelajaran Bahasa Melayu. Novel ini juga bisa dipinjam di perpustakaan sekolah atau umum. Selain itu, novel ini juga bisa dibaca secara online di beberapa situs web, seperti Goodreads.

Kesimpulan

Novel Tawanan Komander Caucasus adalah novel yang menarik dan menghibur yang sesuai untuk pelajar Tingkatan 3 Bahasa Melayu. Novel ini mengandung unsur-unsur sains dan fantasi yang menstimulasi imaginasi pembaca. Novel ini juga mengandung nilai-nilai positif, seperti kegigihan, keberanian, kerjasama, dan perpaduan, yang bisa dijadikan teladan oleh pembaca. Novel ini juga mengajak pembaca untuk menghargai alam sekitar dan makhluk hidup yang ada di dalamnya.