Novel Sejambak Bakti karya Rejab F.I.

RediksiaRabu, 7 Februari 2024 | 17:00 WIB
Novel Sejambak Bakti karya Rejab F.I.
Novel Sejambak Bakti karya Rejab F.I.

DIKSIA.COM - Pernahkah kamu membaca yang begitu menyentuh hati, penuh dengan nilai-nilai moral dan persahabatan yang erat? Jika belum, aku ingin merekomendasikan ” karya , sebuah kisah inspiratif yang akan membawamu menyelami lika-liku kehidupan dan perjuangan para remaja.

Novel “” merupakan salah satu karya sastra Malaysia yang populer dan telah menjadi bahan bacaan wajib bagi siswa di beberapa negara. Dirilis pada tahun 1987, novel ini telah memikat hati para pembaca dengan ceritanya yang menyentuh dan karakter-karakter yang relatable.

Novel Sejambak Bakti adalah salah satu karya sastra yang wajib dibaca oleh para pelajar, terutama yang berada di zon Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Labuan dan Johor. Novel ini ditulis oleh , seorang guru dan penulis yang pernah memenangi beberapa hadiah nasional.

Novel ini menceritakan tentang kegiatan dan perkembangan sebuah yang dijalankan oleh para murid dan guru dengan penuh semangat dan dedikasi.

Detail Novel

Berikut ini adalah detail novel Sejambak Bakti yang perlu kamu ketahui:

  • Judul: Sejambak Bakti
  • Pengarang: Rejab F.I.
  • Genre: Realisme,
  • Bab: 10
  • Bahasa: Bahasa Melayu
  • Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
  • Peringkat:

Sinopsis

Novel Sejambak Bakti bermula dengan adegan Harun, Swee Lan dan Saridevi yang sedang bertugas di sebelum loceng berbunyi. Mereka adalah anggota koperasi sekolah yang rajin dan bertanggungjawab. Cikgu Zulkifli, guru penasihat koperasi sekolah, datang membawa surat panggilan untuk mesyuarat lembaga pengarah koperasi sekolah yang pertama pada tahun tersebut.

Dalam mesyuarat tersebut, sebelas orang murid dan empat orang guru telah dilantik sebagai ahli lembaga pengarah. Cikgu Syamsudin, pengetua sekolah, menjadi pengerusinya. Mesyuarat itu juga dihadiri oleh seorang pegawai dari Jabatan Pembangunan Koperasi. Razali, seorang murid yang pandai dan berbakat, telah dipilih sebagai penolong setiausaha.